WAAROM WERD ALAKAZAM OPGERICHT ?

Al van bij het begin van de geschiedenis is geweld de voornaamste plaag van de mensheid. Geweld wordt bovendien nog steeds onvoldoende begrepen en de meesten van ons zien geweld inmiddels als onvermijdelijk. In een geglobaliseerde wereld die voortdurend in verandering is, neemt geweld nieuwe vormen aan, wat aan de basis ligt van meer ellende en van een wijdverbreid pessimisme. Wij, de leden van Alakazam, zijn ervan overtuigd dat geweld niet onvermijdelijk is en dat we over de nodige middelen beschikken om geweld uit onze geesten en onze gemeenschappen te bannen.

Alakazam, een privé-initiatief, werd in de zomer van 2017 opgericht als stichting van openbaar nut. Haar opdracht is steun te geven aan persoonlijke en gemeenschappelijke initiatieven van Belgische oorsprong die als doel hebben de geweldloosheid te bevorderen en te verspreiden. Alakazam steunt zowel punctuele projecten als initiatieven van verenigingen die het opnemen voor geweldloosheid.

Aanvragen voor financiering en andere vormen van steun worden behandeld door de Raad van Bestuur, die twee keer per jaar samenkomt en uit vijf personen bestaat, waaronder de twee stichtende leden.

Zij zullen hun zwaarden omsmeden tot ploegijzers,
en hun speren tot sikkels.
Geen volk zal nog een zwaard trekken tegen een ander volk,
en zij zullen de oorlog niet meer leren.

(Jesaja 2,4)

Steunt de Stichting Alakazam alleen projecten in België?

Alakazam steunt projecten over de hele wereld, op voorwaarde echter dat het project door een Belgische organisatie wordt ingediend. We willen dicht bij de projectdragers blijven, wij zien onszelf meer als partners dan financiers. Voor zo’n samenwerking met buitenlandse projectdragers moeten we over middelen beschikken die we niet hebben.

Aan welke voorwaarden moet een project voldoen om gesteund te worden door Alakazam?

Het project moet expliciet gericht zijn op geweldloosheid. Een project (van educatieve, sociale of ecologische aard) met enkele geweldloze aspecten of met geweldloosheid als secundaire doelstelling volstaat niet.

Doet Alakazam mee voor honderd percent van het budget?

Nee. Wij denken dat een projectdrager pas geloofwaardig is als hij of zij een deel van het project zelf kan financieren. Wij behouden het recht om te beslissen in welke mate wij meedoen, met een absolute limiet van 80%.

ALAKAZAM STEUNT

CONTACT

Voor meer informatie aarzel niet om contact met ons op te nemen.

Naam

Bericht *